Wagon osobowy 3KwM (Bxh) Kolei Bieszczadzkiej
H0e
Zawartość zestawu:
1.Pudło wagonu 1 szt.
2. Podwozie wagonu 1 szt.
3.Wózki 2 szt.
4. Zestawy kołowe 4 szt.
5. Śrubki do przykręcenia wózków 2 szt.
6. Śrubki do przykręcenia podwozia do pudła wagonu6 szt.
7. Blaszka zawierająca 2 sprzęgi H0e do montażu i podkładki.
8.Kalkomanie.
9. Pręty na poręcze 4 szt. lub odcinek.
10. Hamulec.
11. Blaszki fototrawione z czterema stopniami
Przed rozpoczęciem budowy modelu prosimy dokładnie zapoznać się z instrukcją.
Uwagi ogólne
* Wózki, sprzęgi i inne metalowe elementy (jeżeli występują) należy pomalować lub poczernić przed ich zamontowaniem do modelu.
* Zalecamy aby poszczególne elementy modelu, jeżeli tyko jest to możliwe, były malowane przed montażem.
* Wózki, sprzęgi i stopnie oraz inne elementy z metalu, jeżeli są w danym modelu i powinny być czarne, można pomalować czarną farbą, ale lepiej jest je poczernić w procesie oksydowania na zimno. Płyny do czernienia (oksydowania) można kupić w sklepach dla miłośników broni lub w internecie. Oksydować można zanurzając przedmioty z metalu w płynie do czernienia lub malując je pędzelkiem. Warunkiem dobrego pokrycia jest dokładne oczyszczenie i odtłuszczenie czernionego przedmiotu, na przykład w acetonie. Oksydowany przedmiot należy zanurzać w płynie do czernienia na ok. 15 sekund, a po wyjęciu dokładnie spłukać wodą i wysuszyć. Proces należy powtarzać kilkukrotnie, aż do uzyskania odpowiedniej czerni. Po zakończeniu oksydacji poczernione elementy warto pomalować bezbarwnym lakierem.
* Do klejenia poszczególnych elementów można używać różnych klejów.
Naszym zdaniem najlepszy jest dwuskładnikowy klej epoksydowy.
Kleje rozpuszczalnikowe mogą zdeformować materiał z którego wydrukowane są elementy modelu.
Stosując klej cyjanoakrylowy należy zachować szczególną ostrożność. Tego typu kleje mogą pokryć powierzchnię białym nalotem jak również mogą przebarwić uprzednio pomalowane powierzchnie. Pewną zaletą klejów cyjanoakrylowych jest możliwość rozklejenia. Dostępne w sklepach rozklejacze zawierają jednak substancje mogące uszkodzić model. Dlatego przed ich użyciem zawsze trzeba sprawdzić na niewidocznej powierzchni czy rozklejacz nie zniszczy modelu.
Instrukcja montażu
1.Od wózków należy odciąć naddatki odlewów. Należy do tego użyć piłki żyletkowej lub małej piły tarczowej. Istniejące nierówności należy opiłować pilnikiem iglakiem.
2. Sprzęgi należy złożyć zgodnie z załączoną oddzielną instrukcją.
3. Wózki, sprzęgi i stopnie oraz inne elementy z metalu, jeżeli są w danym modelu i powinny być czarne, można pomalować czarną farbą, ale lepiej jest je poczernić w procesie oksydowania na zimno według zamieszczonej wyżej instrukcji.
4.Jest kilka możliwości mocowania sprzęgów:
- mocowanie na śrubie, którą przykręcony jest wózek. W sprzęgu jest kilka otworów, co pozwala na większe lub mniejsze wysunięcie sprzęgu przed ścianę wagonu. Po wybraniu otworu do mocowania można go nieznacznie rozwiercić okrągłym pilnikiem iglakiem i skrócić sprzęg do odpowiedniej długości. Poprzeczne wypustki na sprzęgu należy zagiąć pod kątem prostym w kierunku toru. Te wypustki ograniczają wychylenie sprzęgu na boki. Po zamocowaniu sprzęgu należy sprawdzić, czy na łukach krawędzie sprzęgu nie zwierają kół.
- mocowanie sprzęgu do przygotowanych otworów w pudle wagonu.
5. Wózki należy przykręcić do podwozia wagonu załączonymi śrubkami M2x6mm. Pomiędzy wózkiem a pudłem wagonu powinno się umieścić podkładkę.
6.Przygotowanie pudła wagonu należy rozpocząć od odcięcia pozostałości technologicznych podpór, wycięcia wewnętrznych wsporników i ogratowania czyli usunięcia ostrych pozostałości materiału. Ze szczególną ostrożnością należy odcinać podpory okiennych szprosów, które łatwo uszkodzić. Powinno się to robić bardzo ostrymi cienkimi szczypcami bocznymi lub cążkami. Można też wykorzystać ostrze skalpela. Odcinanie należy zacząć od strony szprosów.
Niektóre elementy po odcięciu od podpór mogą ulec odkształceniu. Można przywrócić ich odpowiedni kształt podgrzewając je gorącym powietrzem suszarki do włosów.
7. Obok uchwytów poręczy, w miejscach oznaczonych czerwonymi punktami należy przewiercić otwory. W tych otworach należy zamocować poręcze wykonane z drutu o średnicy 0,3mm. Powinno to markować zamocowanie poręczy w oryginale. Otwór powinien mieć średnicę 0,3 – 0,4 mm. Montaż poręczy w otworach uchwytów wymaga dużego doświadczenia i ich samodzielnego przygotowania.
8. Wagony na kolejach wąskotorowych miały fabryczne schematy malowania, ale często były przemalowywane podczas napraw rewizyjnych i w trakcie eksploatacji. Klasyczne malowanie to czarne podwozie i różne odcienie zieleni na pudle. Najbardziej zbliżone do tego koloru są np. farby Tamiya X-28 (dla wagonów świeżo po remoncie od ok. 2017r.) i Vallejo 70.969 dla wagonów remontowanych wcześniej bądź wypłowiałych od słońca. Farby które najlepiej jest nakładać aerografem po uprzednim pomalowaniu modelu farbą podkładową. Dach wagonu fabrycznie malowany był zwykle na szaro (RAL 7046). Zbliżony kolor mają farby Vallejo 70.905, Vallejo Model Air 050, Tamiya XF-75.
9. Kalkomanie najlepiej nakładać zgodnie z załączonym schematem. Dla lepszego ułożenia się kalkomanii na ścianie wagonu powinno się korzystać ze specjalnych płynów przeznaczonych do stosowania pod i na kalkomanie.
Przypominamy
Ze szczególną ostrożnością należy odcinać podpory okiennych szprosów, które łatwo uszkodzić.