Wagon kryty Kddx 68W/2
H0e
Zawartość zestawu:
1.Pudło wagonu 1 szt.
2. Dach wagonu 1 szt.
3.Wózki 2 szt.
4. Zestawy kołowe 4 szt.
5. Śrubki do przykręcenia wózków 2 szt.
6. Blaszka zawierająca 2 sprzęgi H0e do montażu i podkładki.
7. Kalkomanie
Przed rozpoczęciem budowy modelu prosimy dokładnie zapoznać się z instrukcją.
Uwagi ogólne
* Wózki, sprzęgi i inne metalowe elementy (jeżeli występują) należy pomalować lub poczernić przed ich zamontowaniem do modelu.
* Zalecamy aby poszczególne elementy modelu, jeżeli tyko jest to możliwe, były malowane przed montażem.
* Wózki, sprzęgi i stopnie oraz inne elementy z metalu, jeżeli są w danym modelu i powinny być czarne, można pomalować czarną farbą, ale lepiej jest je poczernić w procesie oksydowania na zimno. Płyny do czernienia (oksydowania) można kupić w sklepach dla miłośników broni lub w internecie. Oksydować można zanurzając przedmioty z metalu w płynie do czernienia lub malując je pędzelkiem. Warunkiem dobrego pokrycia jest dokładne oczyszczenie i odtłuszczenie czernionego przedmiotu, na przykład w acetonie. Oksydowany przedmiot należy zanurzać w płynie do czernienia na ok. 15 sekund, a po wyjęciu dokładnie spłukać wodą i wysuszyć. Proces należy powtarzać kilkukrotnie, aż do uzyskania odpowiedniej czerni. Po zakończeniu oksydacji poczernione elementy warto pomalować bezbarwnym lakierem.
* Do klejenia poszczególnych elementów można używać różnych klejów.
Naszym zdaniem najlepszy jest dwuskładnikowy klej epoksydowy.
Kleje rozpuszczalnikowe mogą zdeformować materiał z którego wydrukowane są elementy modelu.
Stosując klej cyjanoakrylowy należy zachować szczególną ostrożność. Tego typu kleje mogą pokryć powierzchnię białym nalotem jak również mogą przebarwić uprzednio pomalowane powierzchnie. Pewną zaletą klejów cyjanoakrylowych jest możliwość rozklejenia. Dostępne w sklepach rozklejacze zawierają jednak substancje mogące uszkodzić model. Dlatego przed ich użyciem zawsze trzeba sprawdzić na niewidocznej powierzchni czy rozklejacz nie zniszczy modelu.
Instrukcja montażu
1. Wydrukowane elementy należy oczyścić z pozostałości podpór, a dostarczane z podporami odciąć od nich. Należy to robić delikatnie, wykorzystując wąskie i ostre szczypce boczne lub ostrze skalpela. Niektóre elementy i powierzchnie mogą wymagać przeszlifowania bardzo drobnym papierem ściernym. Niektóre elementy po odcięciu od podpór mogą ulec odkształceniu. Można przywrócić ich odpowiedni kształt podgrzewając je gorącym powietrzem suszarki do włosów.
W przypadku cienkiego dachu, który po odcięciu od podpór może ulec znacznemu odkształceniu zalecamy następujące postępowanie.
Po odcięciu i oszlifowaniu naddatków i pozostałości podpór dach należy podgrzać gorącym powietrzem suszarki do włosów do czasu aż materiał stanie się plastyczny. Zwykle powraca on wtedy do pierwotnego kształtu. Gorący dach należy nałożyć na pudło wagonu i przytwierdzić oklejając dach i pudło wagonu taśmą samoprzylepną, wielokrotnie owijając ją okrężnie. Po kilkunastu godzinach należy zdjąć taśmę nie uszkadzając modelu. Zdjęty z pudła wagonu dach będzie zachowywał prawidłowy kształt i profil.
2. Od wózków należy odciąć naddatki odlewów. Należy do tego użyć piłki żyletkowej lub małej piły tarczowej. Istniejące nierówności należy opiłować pilnikiem iglakiem.
3. Sprzęgi należy złożyć zgodnie z załączoną oddzielną instrukcją.
4. Wózki, sprzęgi i stopnie oraz inne elementy z metalu, jeżeli są w danym modelu i powinny być czarne, można pomalować czarną farbą, ale lepiej jest je poczernić w procesie oksydowania na zimno według zamieszczonej wyżej instrukcji.
5. Wózki należy przykręcić do pudła załączonymi śrubkami M2x6mm. Pomiędzy wózkiem a pudłem wagonu powinno się umieścić podkładkę.
6. Jest kilka możliwości mocowania sprzęgów:
- mocowanie na śrubie, którą przykręcony jest wózek. W sprzęgu jest kilka otworów, co pozwala na większe lub mniejsze wysunięcie sprzęgu przed ścianę wózka. Po wybraniu otworu do mocowania można go nieznacznie rozwiercić okrągłym pilnikiem iglakiem. Po zamocowaniu sprzęgu należy sprawdzić, czy na łukach krawędzie sprzęgu nie zwierają kół.
- mocowanie sprzęgu do przygotowanych otworów w pudle wagonu.
7. Wszystkie elementy należy pomalować przed ostatecznym złożeniem modelu.
8. Wagony na kolejach wąskotorowych miały fabryczne schematy malowania, ale często były przemalowywane podczas napraw rewizyjnych i w trakcie eksploatacji. Klasyczne malowanie to czarne podwozie i czerwień tlenkowa (RAL 3009). Najbardziej zbliżone do tego koloru są np. farby Vallejo 70.982, Revel 32137 i Weinert 2615, które najlepiej jest nakładać aerografem po uprzednim pomalowaniu modelu farbą podkładową. Dach wagonu w wagonach fabrycznie malowany był zwykle na szaro (RAL 7046). Zbliżony kolor mają farby Vallejo 70.905, Vallejo Model Air 050, Tamiya XF-75.
9. Kalkomanie najlepiej nakładać zgodnie z załączonym schematem. Dla lepszego ułożenia się kalkomanii na ścianie wagonu powinno się korzystać ze specjalnych płynów przeznaczonych do stosowania pod i na kalkomanie.