Wszystkie elementy należy pomalować przed ostatecznym złożeniem modelu.
10. Wózki, sprzęgi i stopnie można pomalować na czarno farbą, ale lepiej jest je poczernić w procesie oksydowania na zimno. Płyny do czernienia (oksydowania) można kupić w sklepach dla miłośników broni lub w internecie.
Oksydować można zanurzając przedmioty z metalu w płynie do czernienia lub malując je pędzelkiem. Warunkiem dobrego pokrycia jest dokładne oczyszczenie i odtłuszczenie czernionego przedmiotu, na przykład w acetonie. Oksydowany przedmiot należy zanurzać w płynie do czernienia na ok. 15 sekund, a po wyjęciu dokładnie spłukać wodą i wysuszyć. Proces należy powtarzać kilkukrotnie, aż do uzyskania odpowiedniej czerni. Po zakończeniu oksydacji poczernione elementy warto pomalować bezbarwnym lakierem.
11. Wagony na kolejach wąskotorowych miały fabryczne schematy malowania, ale często były przemalowywane podczas napraw rewizyjnych i w trakcie eksploatacji.
Klasyczne malowanie to czarne podwozie i czerwień tlenkowa (RAL 3009). Najbardziej zbliżone do tego koloru są np. farby Vallejo 70.982, Revel 32137 i Weinert 2615, które najlepiej jest nakładać aerografem po uprzednim pomalowaniu modelu farbą podkładową. Dach budki hamulcowej fabrycznie malowany był zwykle na szaro (RAL 7046). Zbliżony kolor mają farby Vallejo 70.905, Vallejo Model Air 050, Tamiya XF-75.
12. Kalkomanie najlepiej nakładać zgodnie z załączonym schematem. Dla lepszego ułożenia się kalkomanii na ścianie wagonu powinno się korzystać ze specjalnych płynów przeznaczonych do stosowania pod i na kalkomanie.
Pobierz plik PDF