Instrukcja montażu wagony krytego z 1924 r., produkcji Zakładów Ostrowieckich



Wagon kryty Cukrowni Kruszwica z 1924r. produkcji Zakładów Ostrowieckich H0e


Zawartość zestawu:
1.Pudło wagonu 1 szt.
2. Dach wagonu 1 szt.
3.Wózki 2 szt.
4. Zestawy kołowe 4 szt.
5. Śrubki do przykręcenia wózków 2 szt.
6. Blaszka zawierająca 2 sprzęgi H0e do montażu i podkładki.
7. Kalkomanie
Instrukcja montażu
1. Od wózków należy odciąć naddatki odlewów. Należy do tego użyć piłki żyletkowej lub małej piły tarczowej. Istniejące nierówności należy opiłować pilnikiem iglakiem.
2. Sprzęgi należy złożyć zgodnie z załączoną oddzielną instrukcją.
3. Wózki należy przykręcić do pudła załączonymi śrubkami M2x6mm. Pomiędzy wózkiem a pudłem wagonu powinno się umieścić podkładkę.
4.Jest kilka możliwości mocowania sprzęgów: - mocowanie na śrubie, którą przykręcony jest wózek. W sprzęgu jest kilka otworów, co pozwala na większe lub mniejsze wysunięcie sprzęgu przed ścianę wózka. Po wybraniu otworu do mocowania można go nieznacznie rozwiercić okrągłym pilnikiem iglakiem. Po zamocowaniu sprzęgu należy sprawdzić, czy na łukach krawędzie sprzęgu nie zwierają kół. - mocowanie sprzęgu do przygotowanych otworów w pudle wagonu.
Wszystkie elementy należy pomalować przed ostatecznym złożeniem modelu. Dach najlepiej malować przed przyklejeniem go do pudła. Należy zachować dużą ostrożność przy przyklejaniu dachu ponieważ kleje cyjanoakrylowe mogą przebarwić uprzednio pomalowane powierzchnie.
5. Wózki, sprzęgi i stopnie można pomalować na czarno farbą, ale lepiej jest je poczernić w procesie oksydowania na zimno. Płyny do czernienia (oksydowania) można kupić w sklepach dla miłośników broni lub w internecie. Oksydować można zanurzając przedmioty z metalu w płynie do czernienia lub malując je pędzelkiem. Warunkiem dobrego pokrycia jest dokładne oczyszczenie i odtłuszczenie czernionego przedmiotu, na przykład w acetonie. Oksydowany przedmiot należy zanurzać w płynie do czernienia na ok. 15 sekund, a po wyjęciu dokładnie spłukać wodą i wysuszyć. Proces należy powtarzać kilkukrotnie, aż do uzyskania odpowiedniej czerni. Po zakończeniu oksydacji poczernione elementy warto pomalować bezbarwnym lakierem.
6. Wagony na kolejach wąskotorowych miały fabryczne schematy malowania, ale często były przemalowywane podczas napraw rewizyjnych i w trakcie eksploatacji. Klasyczne malowanie to czarne podwozie i czerwień tlenkowa (RAL 3009). Najbardziej zbliżone do tego koloru są np. farby Vallejo 70.982, Revel 32137 i Weinert 2615, które najlepiej jest nakładać aerografem po uprzednim pomalowaniu modelu farbą podkładową. Dach wagonu fabrycznie malowany był zwykle na szaro (RAL 7046). Zbliżony kolor mają farby Vallejo 70.905, Vallejo Model Air 050, Tamiya XF-75.
7.Kalkomanie najlepiej nakładać zgodnie z załączonym schematem. Dla lepszego ułożenia się kalkomanii na ścianie wagonu powinno się korzystać ze specjalnych płynów przeznaczonych do stosowania pod i na kalkomanie.